I backspegeln: När tröj- och sargreklamen var ny i svensk ishockey

Framgång för tröjreklamen

Den av förbundet medgivna varureklamen på ishockeylagens tävlingsdräkt under en försökstid av 2 år blev under den första säsongen en stor framgång.

För hela 110 klubbar blev reklamen ett bidrag till ett förbättrande av klubbekonomien me dödade möjligheter till komplettering av den dyra ishockeymaterielen, ökade träningsmöjligheter osv., dryga utgifter i en så oss dyrbar sport som ishockeyn.

Samtliga 16 lag i div. I bar reklam på sina tröjor, i div II 31 lag, i div III 32 lag, i distriktsserierna 30 lag samt 1 länslag.

Förbundets ‘skönhetsråd’ har strängt bedömt de inlämnade förslagen med hänsyn tillo utformning och innehåll.

Trots stor publicitet kring medgivandet har slutresultatet i första omgången varit enbart positivt och väl uppskattats av klubbarna.

Förbundet har även tillåtit reklam efter samma prövningsgrunder på ishockeysargen insida och ett tjugotal rinkar har nu sådan reklam.

 

Källa: Svenska ishockeyförbundets årsberättelse 1959-1960, Stockholm, s. 10.

 

0Shares
Tobias Stark
tobias.stark@lnu.se

Lämna ett svar